موقع اخباري شامل صادر عن مؤسسة تحيا مصر

بالصور .. مظاهرة حب إلكترونية دفاعًا عن المركز التربوي بـ«تربية الأزهر»

طالب : أنا اصلا مش خريج أزهر أنا خريج عام وادارة الجامعة مرنة جدا وبتحترم الجميع


طالبة:  وضعت طفلى مؤخرا، كانت لى لجنة خاصة كى لا اصعد السلم وليكون المكان مريح لى 

انطلقت مظاهرة حب إلكترونية، عبر منصات التواصل الإجتماعي المختلفة لطلاب وطالبات الدبلوم العام التربوي، بكلية التربية جامعة الازهر، دفاعًا عن المركز التربوي بالكلية، وذلك في جروب الدفعة الرسمي على منصة تليجرام، يحمل عنوان (شهادة حق بحق أساتذة المركز التربوي وكلية التربية ) معترفين بأخلاق أساتذة المركز وتعاون مع الجميع بلا استثناء وتعاملهم الراقي مع الظروف الطارئة لبعض الطالبات او الطلاب بالاضافة لمجهودهم العلمي الدائم مع طلبة العلم خلال العام الدراسي كاملا الذي بدأ من شهر أكتوبر حتى أيام الإمتحانات . 

شهادة طلاب المركز التربوي على معاملة اساتذة كلية التربية خلال دراستهم لمدة عام

 

وتوسعت مظاهرة الحب الالكترونية للخروج ع صفحات الفيس بوك يتمثل في هاشتاج يحمل عنوان(#الهشتاج_الصحافية_كداابة_عايزة_تعمل_تريند)، معتبرين أن ما نشر ع بعض المواقع الصحفية أمس عقب لجنة فلسفة التربية من ادعاءات ضد المركز التربوي عار تماما من الصحة قائلين:” البنت كدابة وكل اللى قالت عليه محصلش واحنا جامعتنا محترمة وهي عاوزة تاخد التريند.. والازهر فوق الجميع”.

 

من جانبها، دونت الطالبة مريم ابوالعلا، قائلة:” السلام عليكم ورحمة الله وبركاته، والله انا في الجامعة وبسبب انى وضعت طفلى مؤخرا، كانت لى لجنة خاصة كى لا اصعد السلم وليكون المكان مريح لى ولكل من كان مثلى،  وجاءت زميلة أخرى لمجرد شعورها بالاختناق من النقاب، واخرى بسبب فقرات الغضروف، فهم يحاولون ويعملون قدر الإمكان على راحتنا مع اننا لم نكن ازهريات، فجزاكم الله كل خير وحسبنا الله فى من يريد هدم الدين بهدم رموزه والتشهير بهم”.

 

وعلق محمد عامر، قائلأ:” أنا اصلا مش خريج أزهر انا خريج عام لكن الكلام ده فعلا كدب وادارة الجامعة مرنة جدا وبتحترم الجميع”.

 

 

بينما علقت شيماء عطية قالة :”يا نهاري بقا دا جزاءهم دا بيطلعو البنات واصلا بيكونو عايزين يطلعو الحمام عشان يغشو اي حاجه بيكون حاطين ملازم في الحمام وكل مره الدكتور يقول ما ينفعش كده عشان بيبقا واحده رايحه وواحده جايه،،، انا عن نفسي واحده بجيب طفلي معايا اوقات اللجنه والله محد زعلني ولا قلولي اي حاجه بالعكس الدكتور كان اخر مره عايز ياخده بعيد عني عشان انا اعرف احل والمراقب ربنا يكرمه فضل يلعب معاه عشان ميعيطش وانا اعرف احل وكلهم قمه في الزوق والاحترام وبيتحملو القرف اللي الطلبه بتعمله وفي دكتور لقي مع واحده جمبي تليفون ووحده تانيه ملزمه مرضيش يأزيهم ومش بيحرمو حد من الامتحان غير لو قل ادبه او تعالي علي الدكتور والله البنت دي هتتحاسب علي اللي عملته ده”.

 



وعلقت شاذا محمد قائلة:” محصلش طبعا الورق كان بيتوزع وانا طلبت من مراقب اروح الحمام قالي طبعا روحي وبكل زوق وبعدها في نث الوقت صحبيتي استاذنت وراحت وعادي جدا كل لجنه بنطلب محدش بيمنعنا”.

 

جدير بالذكر أن مظاهرة الحب الإلكترونية تدفقت عبر منصات التواصل الإجتماعي بين الطلاب والطالبات عقب نشر بعض المواقع الالكترونية خبرا يؤكد حرمان مراقب بإحدى اللجان طالبة من دخول الحمام أثناء أداء الإمتحان السابق بالمركز التربوي .

التعليقات مغلقة.